Zastanawiasz się, jakie będą trendy graficzne na najbliższy rok? Usiądź wygodnie.

Zaraz poznasz 6 kolorów modnych w grafice w 2019 roku według Studia Graficznego Izarysuje.

Czerwony, pomarańczowy, niebieski, zielony, żółty, czarny – oto barwy podstawowe, które uszeregowaliśmy według częstotliwości wykorzystywania w reklamie graficznej w najbliższym roku.

Dlaczego zastosowaliśmy akurat taki porządek? Sprawdź nasze argumenty i poznaj znaczenie barw w reklamie.

Projekt logo Dr Bricks Animacje i zajęcia z dziećmi przy użyciu klocków

Funkcje koloru w reklamie

Zanim poznamy trendy kolorystyczne w grafice na 2019 r. przyjrzyjmy się ogólnym funkcjom
koloru w przekazie reklamowym. Oto najważniejsze z nich:

  • kolor ma przyciągać uwagę, podkreślać jakiś element,
  • barwy eksponują wyjątkowość produktu (np. czarny kolor odwołuje się do luksusu),
  • kolor wywołuje emocje, a na niej można zbudować dobry przekaz marketingowy,
  • kolor idzie w parze z tekstem, ogólnym przekazem, ma wzmacniać jego wydźwięk,
  • kolory pozwalają osiągnąć przejrzystość i czytelność przekazu.

Czerwony – kolor przykuwający uwagę

Nie od dziś wiadomo, że reklama ma przede wszystkim zwracać uwagę klientów. Odbiorca ulotki decyzję o tym czy ją przeczyta, czy wyrzuci do kosza podejmuje w ciągu 2-3 sekund! Dlatego od zawsze w grafice prym wiedzie kolor czerwony, który z pewnością przykuwa uwagę. Na pewno nie spadnie on z pierwszego miejsca na liście popularnych w grafice kolorów w 2019 roku.

Kolor czerwony ma przykuwać uwagę, dlatego często wykorzystywany jest do oznaczeń promocji

Kolor czerwony ma przykuwać uwagę,

Czerwień to symbol pasji, siły, energii, impulsywności, przywództwa, ale i miłości. Nawiązanie do dynamizmu, które kojarzy się ze sportem zastosowano przy czerwonym logo marki New Balance. Kolor czerwony mobilizuje do podjęcia szybkiej decyzji, dlatego wykorzystywany jest do oznaczeń promocji i nagłówków typu: “tylko teraz”, “okazja”.

Czerwień bez dwóch zdań nawiązuje do emocjonalności. Nie bez znaczenia mówimy o nim jako o kolorze przodującym w reklamie w 2019 roku. Wszystkie trendy marketingowe mówią przecież o budowaniu relacji z klientami. Czy kolor czerwony nie jest graficznym “narzędziem”, które pozwoli nam osiągnąć ten cel?   

Czy wiesz, że…

Czerwony, zielony, żółty i pomarańczowy to kolory, które “sprzedają”. Właśnie dlatego przyciski w sklepach internetowych opatrzone napisem: “kup teraz”, “dodaj do koszyka” występują w tych kolorach.

Kolor pomarańczowy dla ludzi młodych

Jak myślisz, z czym utożsamiany jest kolor pomarańczowy? To barwa kojarząca się, zaraz po kolorze czerwonym, z rozrywką, zabawą, optymizmem, radością. A jak rozrywka to… ludzie młodzi.

Mówi się, że przyszłością narodu jest właśnie młodzież. Stąd nasz typ – kolor pomarańczowy na pewno będzie chętnie wykorzystywany w 2019 roku. Wciąż przecież młodzież jest ważnym odbiorcą komunikatów reklamowych – szczególnie w internecie. Do tej grupy kierują się takie marki jak Allegro, Orange, Cinema City, Timberland, dlatego ten kolor dominuje w ich logotypach.

Kolor pomarańczowy łączy się z takimi cechami jak innowacja i trwałość. Jesteśmy pewni, że wiele marek postawi w swojej komunikacji reklamowej właśnie na ten kolor po to, aby pokazać swój produkt jako nowoczesny i warty uwagi.

Czym zaskoczy nas rok 2019? Która marka w swojej komunikacji graficznej postawi na kolor pomarańczowy i młodzież? A może mowa właśnie o Tobie? Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami. 🙂

Czy wiesz, że…

Kolor pomarańczowy jest często wykorzystywany w reklamie produktów spożywczych, ponieważ… stymuluje apetyt. 🙂 Marki promujące tę grupę produktów powinny natomiast unikać w reklamie koloru niebieskiego, który ma odwrotny do koloru pomarańczowego skutek – tłumi apetyt.

Niebieski kolor symbolem czystości i przyrody

Kolor niebieski odwołuje się do wielu cech i wartości. Spokój, bezpieczeństwo, zaufanie, profesjonalizm, inteligencja czy mądrość to wartości, na które stawia np. Visa, Samsung, Ford. W logo tych firm pojawia się kolor niebieski.

Czystość, powietrze, niebo to pierwsze skojarzenia z kolorem niebieskim. Z tego powodu barwa ta dominuje w reklamie środków czystości, linii lotniczych, filtrów wodnych, ale też  w branżach promujących zdrowie.

Marka Danone z pewnością stawia na promowanie zdrowia. Widzisz, jak nazywa się jedna z zakładek na ich stronie internetowej?

Czy wiedziałeś, że kolor lazurowy wpływa na osłabienie napięcia, uspokaja? Błękitny kolor kojarzy się z wodą, woda kojarzy się z morzem, oceanem, a stąd z kolei już blisko do odpoczynku na rajskiej plaży. Rozmarzyłeś się? My też. 🙂

Właśnie dlatego typujemy ten kolor jako jeden z wiodących w 2019 roku. Większość z nas rezygnuje z szalonego tempa życia, zwraca się ku stylowi slow life, ekologii i natury. Do tej wartości będzie się odnosić z pewnością coraz więcej marek.

Czy wiesz, że…

Wybierając kolor do reklamy, najpierw zastanów się, jaki jest średni wiek osób, które będą Twoim odbiorcą. Ludzie starszy np. wolą kolory spokojne, młodzież natomiast za atrakcyjniejsze uzna barwy jaśniejsze i bardziej krzykliwe.

Zieleń – kolor nie tylko dla natury

Barwa zielona przywodzi oczywiste skojarzenia z przyrodą. A jak wiemy, powrót do natury to trend, który zyskuje coraz większą rzeszę fanów. Chcemy dbać o środowisko, wiedząc, że jest ono zagrożone – w głównej mierze przez człowieka. Kolor zielony podkreśla odwołanie do natury szczególnie w przypadku takich marek jak Herbapol czy drogeria Natura.  

Czy wiedziałeś, że kolor zielony (podobnie jak niebieski) jest barwą uspokajającą? Podobno właśnie dlatego krzesła w sejmie obite są zielonym materiałem. 🙂 Uspokajające dla człowieka jest patrzenie na kolor zielony nie tylko w “realu”. Na Uniwersytecie w Illinois i Hongkongu przeprowadzone zostały badania, które dowiodły, że nawet krótki film, zawierający odwołanie do zieleni potrafi ukoić skołatane nerwy. 🙂 Jasne wydaje się być podejście np. takiej marki jak Spotify – zielony kolor w logo nawiązuje do relaksu, a przecież właśnie przy muzyce, którą dostarcza Spotify człowiek odpoczywa.

Barwa zielona utożsamiana jest z również bezpieczeństwem. Powierzając pieniądze bankowi, chcesz być spokojny, prawda? Taki efekt zastosowany jest w przypadku logo BOŚ Banku, w którym dominuje kolor zielony.

Na tej barwie zdecydowaliśmy się oprzeć projekt ulotki dla przedszkola dla dzieci niepełnosprawnych. Stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa to cel, który chce osiągnąć wiele marek poprzez dostarczanie swoich produktów. Ten kolor na pewno nie zostanie pominięty w 2019 roku.

Drogeria Natura na swojej stronie internetowej wykorzystuje głównie kolor zielony, który kojarzy się z… naturą 🙂 Przykład zbyt oczywisty? Tak jak pisaliśmy na początku, grafika ma wzmacniać przekaz główny.

Czy wiesz, że…

Ciemna zieleń kojarzy się z zazdrością, chciwością.

Żółty kolorem dziecięcym

Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie z kolorem żółtym? Czy jest to radość, świeżość, energia? Kolor żółty przyciąga uwagę, podobnie jak czerwony czy pomarańczowy. Pobudza również do działania. Ma też jednak inne konotacje. Aktywizuje umysł i jest symbolem nieszablonowego myślenia. Nastraja optymistycznie, ponieważ kojarzy się ze światłem, słońcem, ciepłem.

Z tego powodu często występuje w reklamach w obecności np. produktów dla dzieci czy też ofert biur podróży. Uważaj jednak z tym kolorem jeśli chcesz promować towar luksusowy. Zostawmy tę grupę produktów dla kolejnego koloru…

Jakie kolory dominują na stronie wakacje.pl (baner z 06 stycznia 2019 r.)? To oczywiście kolor niebieski i żółty. Niebieski, jak już wiemy, ma wywołać stan rozmarzenia, żółty zaś przykuwać uwagę. W logo barwa żółta nawiązuje do potrzeby przeżycia słonecznych wakacji. W kontekście przycisku “szukaj”, kolor żółty zachęca do działania.

Czy wiesz, że…

Kolor żółty kojarzy się również z negatywnymi emocjami, takimi jak zazdrość czy arogancja.

Czerń tylko dla wybranych

Skąd takie stwierdzenie? Kolor czarny w reklamie wykorzystywany jest do przedstawiania produktów prestiżowych, eleganckich, luksusowych. Jakie marki wykorzystywały do tej pory ren kolor? Czarny kolor dominuje w logo takich marek jak BWM, Apple, Hugo Boss.

Ponieważ kolor czarny kojarzy się również ze złem, musi być wykorzystywany w przemyślany sposób. Twierdzimy, że jest zarezerwowany tylko dla wybranych produktów klasy premium.

Towarów luksusowych nie będzie brakować. Dlatego wybraliśmy ten kolor jako jeden z dominujących w reklamie w 2019 roku.

Czy wiesz, że…

Czy zauważyłeś, że często kolor czarny łączy się z bielą? Te dwa kontrastujące ze sobą kolory to zgrany duet. Biel w połączeniu z czarnym pozwala osiągnąć efekt harmonii, porządku. Taka kreacja wygląda stylowo i klasycznie.

Jaki kolor w jakiej branży?

Podsumowując, jakie branże powinny stawiać w swojej komunikacji na poszczególne kolory?

  • czerwień – odzież sportowa, żywność i napoje dla sportowców, samochody, produkty bożonarodzeniowe
  • pomarańczowy – produkty spożywcze i przeznaczone dla młodzieży
  • niebieski – środki czystości, produkty BIO, biznes
  • zielony – produkty BIO, branża medyczna
  • żółty – produkty dla dzieci, oferty turystyczne
  • czarny – usługi wysokiej jakości, samochody, odzież premium, elektronika

Na koniec chcemy podkreślić, że istotna jest spójna identyfikacja wizualna marki. Naszym klientom radzimy, aby decydując się na pewne cele biznesowe, wybierali 2-3 kolory oraz ich odcienie do tworzenia graficznych kreacji.

Znacie już nasze typy na trendy w grafice w 2019 roku. Chcemy teraz poznać Waszą opinię na temat kolorów modnych w grafice w 2019 roku. Jak myślicie, w stronę jakich wartości skierują się marki w tym roku?